Belijdenis doen, waar is het goed voor?

In veel kerken neemt het animo voor belijdenis doen af. Dat heeft te maken met de terugloop van het aantal kerkgangers in het algemeen en jonge kerkgangers in het bijzonder. Los daarvan lijkt er ook minder belang te worden gehecht aan de openbare belijdenis van het geloof.

Waar is het goed voor? Het eerste voor de hand liggend antwoord is dat het bij de doop hoort. Zonder belijdenis is de doop niet ‘af’. Lied 345,1: Gij hebt uw woord gegeven, nog voordat ik iets vroeg …’ De doop begint bij God, bij zijn ja-woord dat Hij over je heeft uitgesproken. Dat ja-woord nodigt uit tot een antwoord: ‘nu heb ik U gegeven mijn woord op deze dag …’ lied 345,2.

Een ander belangrijk motief is dat we als christenen een minderheid zijn in onze samenleving. Als christen ben je een vreemde eend in de bijt. Je hebt iets dat steeds meer mensen niet of niet meer hebben. Belangrijk is nu dat je weet wat je hebt, waar je voor staat en waar je voor gaat. Door het uit te speken in een openbare geloofsbelijdenis beken je kleur, wijd je je toe en geeft het je tegelijkertijd een markeringspunt op je levensweg. Je kunt erop terugvallen op momenten van onzekerheid.

Met het doen van belijdenis komt er ook ruimte om samen met anderen het Heilig Avondmaal te vieren waarbij we ons richten op Jezus Christus die Zijn leven voor ons gegeven heeft.

De vraag is dus niet ‘waarom doe je geen belijdenis?’. Maar: ‘waarom heb je het nog niet gedaan?’. In ieder geval is er nu gelegenheid. In oktober hopen we met belijdeniscatechese te beginnen. Zes bijeenkomsten tot aan de kerst. En zes bijeenkomsten vanaf januari tot eind maart met de belijdenisdienst op Palmzondag, D.V. 2 april.

Elke bijeenkomst bestaat uit twee delen. We beginnen met het lezen van een tekst uit de Bijbel. Luisterend lezen, zoals de jonge Samuël dat deed. Hij bad: spreek Heer, want uw dienaar hoort. Dan kan het zomaar gebeuren dat Bijbelwoorden gaan leven en betekenisvol voor je worden. Omdat God door de woorden heen spreekt.

In het tweede deel gaan we met elkaar in gesprek over een thema zoals geloven, doop en avondmaal, Jezus en zijn kruis en opstanding. Voor een van de bijeenkomsten nodigen we ook een paar gemeenteleden uit om met ons te delen waarom zij belijdenis hebben gedaan.

Ook als je er voor jezelf nog niet uit bent of je belijdenis wilt doen, maar je wilt er wel iets van ‘proeven’, ben je van harte welkom om mee te doen in de voorbereiding. Of misschien eerst een informatief gesprek. Ook dat kan. Neem dan even contact met mij op.

Voorlopig vinden de bijeenkomsten plaats op een dinsdagavond, van 20.00u-21.30u. De eerste bijeenkomst is voor kennismaking, introductie en afspraken maken. We maken ook een begin met ‘luisterend lezen van een Bijbeltekst’.

Deze eerste bijeenkomst is dinsdagavond 4 oktober om 20.00u.  Locatie wordt nog bekend gemaakt.

Jong, ouder of oud; gelovig, twijfelend of zoekend – iedereen van harte welkom! Wel fijn als je je van tevoren aanmeldt.

Met een hartelijke groet

Ds. Johan Breure (consulent)

Aanvullende gegevens