U zult intussen gehoord hebben dat ik i.v.m. afwezigheid van ds. Van den Berg een paar van zijn taken overneem. Dat zal vooral het pastorale werk zijn.
Graag stel ik mijzelf aan u voor. Het is toch altijd prettig als je enig idee kunt hebben wie die dominee is die je belt om een afspraak te maken voor bezoek.
Mijn naam is Johan Breure. Een naam met wortels in de Hoekse Waard. Mijn vader is geboren op de grens van Numansdorp en Klaaswaal. In Klaaswaal ging hij naar school en daar ging het gezin ook naar de kerk. Als ik de A29 rij, richting Haringvlietbrug, kom ik langs de plek waar het ouderlijk huis heeft gestaan. Dat is al lang geleden afgebroken. Maar het loonbedrijf, initiatief van drie van zijn broers is er nog steeds.
Na mijn studie in Utrecht was mijn eerste gemeente Sebaldeburen. Een klein dorp in het Groningse Westerkwartier, op de grens van Groningen en Friesland. Het was een parttimefunctie. Daarnaast was ik betrokken bij het Hervormd Streekcentrum Sebaldeburen. Vanuit dit centrum organiseerden we jeugdwerkactiviteiten en cursussen Geestelijk Vorming voor Gemeenteleden.
Nogal onverwacht kwam op zeker moment de vraag om soortgelijke activiteiten op te zetten in Kenia. Het accent lag daarbij op toerusting van leidinggevenden in kerkelijke gemeenschappen. Zelf had ik niet aan zending gedacht. Ik zag mijn toekomst in Nederland. Maar als zoiets op je weg komt en de verschillende stoplichten blijven op groen staan (zoals psychologische en medische keuringen) dan weet je dat je maar een ding kunt doen: je koffers pakken en gaan. We zouden voor zes jaar gaan. Het werden er acht. In die tijd ontvingen we ook drie van onze vier adoptiekinderen. Na Kenia volgde Namibiƫ om uiteindelijke na vijftien jaar terug te keren naar Nederland.
Al snel na onze terugkeer kwam ik in contact met de Herv. Gemeente Geldermalsen-Oost. Ondanks ruime ervaring was het in zekere zin toch mijn eerste gemeente. Veel moest geleerd worden en vooral ook de vraag: wie ben je nu zelf als predikant? Hoe kijk je vanuit Bijbels perspectief tegen de verschillende vraagstukken aan waar je als predikant mee te maken krijgt. Het was een boeiende tijd.
En dan ben je tegen de zestig en krijg je de gelegenheid om nog een aantal jaren in een andere gemeente te werken. Ik heb het altijd als een voorrecht gezien om op die leeftijd nog een nieuwe uitdaging aan te kunnen gaan. Het beroep kwam van de Protestantse Gemeente Heerjansdam/Kijfhoek. Aan de andere kant van de Oude Maas. Hemelsbreed een paar kilometer van Puttershoek. Een mooie gemeente waar ik met plezier mijn werk heb gedaan tot mijn emeritaat vorig jaar, 1 maart 2020.
En nu hoop ik in uw midden mee te werken aan het gemeenteleven. Dinsdag- en woensdagmiddag zal ik bezoekwerk doen. De namen krijg ik van de ouderlingen. Het zal vooral gaan om gemeenteleden die anders door ds. Van den Berg zouden zijn bezocht. Daarnaast heeft de kerkenraad gevraagd om ook voor te gaan bij een uitvaart.
Ik zie uit naar een goede tijd met elkaar.
Met een hartelijke groet
Ds. Johan Breure